Dit is verstandig als je jouw smartphone of tablet opstuurt ter reparatie
Ai, wat balen, je tablet of Smartphone of ander mobiel apparaat waar je mee online kunt, start niet meer op. Wat je ook probeert. Of het mechanisme van de aan- en uit knop functioneert niet meer.
Er zit niets anders op dan een reparatieservice laten verrichten omdat er nog garantie op zit (hoop ik voor je). Soms vraagt de leverancier het eerst aan hen te retourneren, zij sturen het dan door naar hun reparatieservice.
Je pakt het apparaat zorgvuldig in, maakt het verzendklaar en wilt nét naar het postkantoor vertrekken tot je je realiseert dat er van alles op staat!
En een back up heb je allang niet meer gemaakt.
Wat kun je wel doen?
Je weet vast nog welke apps je op het apparaat in gebruik hebt.
Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram en vooral niet vergeten zaken als Gmail en Dropbox enzovoorts.
Verander de wachtwoorden daarvan
Log in op betreffende accounts
Vervolgens daar waar mogelijk “uitloggen op andere sessies” of op alle sessies, als je niet weet welke apparaten in een lijst genoemd worden.
Wat betreft je Gmail-account
Als je het wachtwoord van jouw account voor Google wijzigt, is het meteen ook aangepast voor daaraan gekoppelde accounts zoals Gmail en YouTube.
Waarom moet dat?
Niets ‘moet’ maar denk er goed aan:
Mócht iemand het apparaat aan de praat krijgen kan die niet zomaar gebruik maken van jouw account(s)… #Moetenwenietwillen
Trouwens, bovenstaande is ook raadzaam bij diefstal en verlies!